მუნიციპალიტეტების ანგარიშვალდებულების მაჩვენებელი არადამაკმაყოფილებელია - არასამთავრობოები
2017 წლის შეფასების შედეგების გაუმჯობესების მიუხედავად,
მუნიციპალიტეტებში
გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების მიმართულებით არსებული საერთო
სურათი არადამაკმაყოფილებელი რჩება. შეფასების 100%-იან სკალაზე
მუნიციპალიტეტების საშუალო შედეგი მხოლოდ 28%-ია. ნათქვამია
დოკუმენტში, რომელიც კონსულტაციებისა და
ტრენინგების ცენტრის, ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების
ინსტიტუტისა და მმართველობითი სისტემების განვითარების ცენტრის
მიერ.
მათივე განმარტებით, გამოწვევებზე საპასუხოდ, აუცილებელია რადიკალური ნაბიჯების გადადგმა თავად მუნიციპალიტეტების მიერ.
კერძოდ, მათ უნდა განაახლონ პროაქტიულად გამოსაქვეყნებელი საჯარო ინფორმაციის ნუსხა. შექმნან საჯარო ინფორმაციის განყოფილება, სადაც თემატურად და ღია მონაცემების ფორმატში განათავსებენ სიახლეებს. მუნიციპალიტეტები არ უნდა შემოიფარგლონ მხოლოდ დადგენილებით განსაზღვრული ინფორმაციის პროაქტიული გამოქვეყნებით. სასურველია გამოაქვეყნონ სხვა ნებისმიერი საზოგადოებრივი ინტერესის მქონე საჯარო ცნობები.
კვლევის ავტორების თქმით, ადგილობრივ დონეზე პოლიტიკურ პროცესებში მოსახლეობის მონაწილეობის გასაზრდელად, მნიშვნელოვანია, მოქალაქეები დროულად იყვნენ ინფორმირებულნი მონაწილეობის არსებული ფორმების შესახებ. ამისთვის, მუნიციპალურმა ორგანოებმა ინფორმაციის ეფექტური და დროული გავრცელების მთავარ საშუალებებად უნდა გამოიყენონ ვებ გვერდი, სოციალური ქსელები და მობილური აპლიკაციები.
ასევე, მუნიციპალიტეტებმა მოსახლეობას უნდა მიაწოდოს ელექტრონული სერვისები, რაც შეამცირებს მოსახლეობის ფინანსურ და დროის დანახარჯებს.
ადგილობრივ თვითმმართველობაში მოქალაქეთა მონაწილეობის კანონი გათვალისწინებულ ფორმებთან ერთად, მუნიციპალიტეტებმა პროაქტიულად უნდა იფიქრონ მოქალაქეთა ჩართულობის დამატებითი ფორმების გამოყენებაზე, მათ შორის მონაწილეობის მხარდამჭერი საბიუჯეტო პროგრამების შემუშავებაზე.
მუნიციპალიტეტის წარმომადგენლობითი ორგანოს საქმიანობაში მოქალაქეთა ჩართულობის უზრუნველსაყოფად საჭიროა საკრებულოს რეგლამენტში გაჩნდეს გარანტიები, რომლებიც უზრუნველყოფს მოქალაქეთა სხდომებზე დასწრებისა და აზრის გამოთქმის შესაძლებლობას. ასევე, აუცილებელია მოქალაქეებს ხელი მიუწვდებოდეთ დაგეგმილი სხდომების დეტალებზე და განსახილველ საკითხებზე სხდომამდე ერთი კვირით ადრე.
ასევე, მუნიციპალიტეტის წარმომადგენლობითი და აღმასრულებელი ხელისუფლების მიერ, გადაწყვეტილების მიღების მნიშვნელოვან ინსტრუმენტებად უნდა იქცეს დასახლების საერთო კრება და სამოქალაქო მრჩეველთა საბჭო. მნიშვნელოვანია საკანონმდებლო ცვლილებები, კერძოდ, კრების ლეგიტიმაციისთვის განკუთვნილი კვორუმის ცვლილება, ასევე კოდექსით გათვალისწინებული კრების მოწვევის დეტალური რეგულაციების გაუქმება, რომელიც მუნიციპალიტეტებს საშუალებას მისცემს, რომ კრების მოწვევა მათ ადგილობრივ საჭიროებას მოარგონ.
კიდევ ერთი რეკომენდაციის მიხედვით, მიუხედავად პოზიტიური ტენდენციისა, კვლავ მნიშვნელოვან გამოწვევად რჩება საჯარო ინფორმაციის გაცემის სწრაფი და ეფექტური პროცედურების დანერგვა.
ადგილობრივი თვითმმართველობის ინდექსის შეფასების მიხედვით, ზუგდიდი ანგარიშვალდებულების მაღალი რეიტინგის მქონე მუნიციპალიტეტების სიაში მეოთხე ადგილზეა. ამ კომპონენტში კი ზუგდიდს წალენჯიხის საკრებულომ აჯობა.
მათივე განმარტებით, გამოწვევებზე საპასუხოდ, აუცილებელია რადიკალური ნაბიჯების გადადგმა თავად მუნიციპალიტეტების მიერ.
კერძოდ, მათ უნდა განაახლონ პროაქტიულად გამოსაქვეყნებელი საჯარო ინფორმაციის ნუსხა. შექმნან საჯარო ინფორმაციის განყოფილება, სადაც თემატურად და ღია მონაცემების ფორმატში განათავსებენ სიახლეებს. მუნიციპალიტეტები არ უნდა შემოიფარგლონ მხოლოდ დადგენილებით განსაზღვრული ინფორმაციის პროაქტიული გამოქვეყნებით. სასურველია გამოაქვეყნონ სხვა ნებისმიერი საზოგადოებრივი ინტერესის მქონე საჯარო ცნობები.
კვლევის ავტორების თქმით, ადგილობრივ დონეზე პოლიტიკურ პროცესებში მოსახლეობის მონაწილეობის გასაზრდელად, მნიშვნელოვანია, მოქალაქეები დროულად იყვნენ ინფორმირებულნი მონაწილეობის არსებული ფორმების შესახებ. ამისთვის, მუნიციპალურმა ორგანოებმა ინფორმაციის ეფექტური და დროული გავრცელების მთავარ საშუალებებად უნდა გამოიყენონ ვებ გვერდი, სოციალური ქსელები და მობილური აპლიკაციები.
ასევე, მუნიციპალიტეტებმა მოსახლეობას უნდა მიაწოდოს ელექტრონული სერვისები, რაც შეამცირებს მოსახლეობის ფინანსურ და დროის დანახარჯებს.
ადგილობრივ თვითმმართველობაში მოქალაქეთა მონაწილეობის კანონი გათვალისწინებულ ფორმებთან ერთად, მუნიციპალიტეტებმა პროაქტიულად უნდა იფიქრონ მოქალაქეთა ჩართულობის დამატებითი ფორმების გამოყენებაზე, მათ შორის მონაწილეობის მხარდამჭერი საბიუჯეტო პროგრამების შემუშავებაზე.
მუნიციპალიტეტის წარმომადგენლობითი ორგანოს საქმიანობაში მოქალაქეთა ჩართულობის უზრუნველსაყოფად საჭიროა საკრებულოს რეგლამენტში გაჩნდეს გარანტიები, რომლებიც უზრუნველყოფს მოქალაქეთა სხდომებზე დასწრებისა და აზრის გამოთქმის შესაძლებლობას. ასევე, აუცილებელია მოქალაქეებს ხელი მიუწვდებოდეთ დაგეგმილი სხდომების დეტალებზე და განსახილველ საკითხებზე სხდომამდე ერთი კვირით ადრე.
ასევე, მუნიციპალიტეტის წარმომადგენლობითი და აღმასრულებელი ხელისუფლების მიერ, გადაწყვეტილების მიღების მნიშვნელოვან ინსტრუმენტებად უნდა იქცეს დასახლების საერთო კრება და სამოქალაქო მრჩეველთა საბჭო. მნიშვნელოვანია საკანონმდებლო ცვლილებები, კერძოდ, კრების ლეგიტიმაციისთვის განკუთვნილი კვორუმის ცვლილება, ასევე კოდექსით გათვალისწინებული კრების მოწვევის დეტალური რეგულაციების გაუქმება, რომელიც მუნიციპალიტეტებს საშუალებას მისცემს, რომ კრების მოწვევა მათ ადგილობრივ საჭიროებას მოარგონ.
კიდევ ერთი რეკომენდაციის მიხედვით, მიუხედავად პოზიტიური ტენდენციისა, კვლავ მნიშვნელოვან გამოწვევად რჩება საჯარო ინფორმაციის გაცემის სწრაფი და ეფექტური პროცედურების დანერგვა.
ადგილობრივი თვითმმართველობის ინდექსის შეფასების მიხედვით, ზუგდიდი ანგარიშვალდებულების მაღალი რეიტინგის მქონე მუნიციპალიტეტების სიაში მეოთხე ადგილზეა. ამ კომპონენტში კი ზუგდიდს წალენჯიხის საკრებულომ აჯობა.